Een hobbelige taxirit, gevangenis en vlees - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Yvette Drissen - WaarBenJij.nu Een hobbelige taxirit, gevangenis en vlees - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Yvette Drissen - WaarBenJij.nu

Een hobbelige taxirit, gevangenis en vlees

Door: Yvette Drissen

Blijf op de hoogte en volg Yvette

18 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Vorige week zaterdag had ik een Rooftop Party in het luxere gedeelte van Kaapstad, Waterfront. Toen dit afgelopen was wilden we nog verder gaan in een ander uitgaansgedeelte van Kaapstad (Longstreet). We waren met een grote groep Hollanders en er was maar één taxi. Er kwam een wagen voorbij rijden met een laadbak. Daar lagen nog een stuk of 3 vuilniszakken op, nog wat derrie op de grond, maar verder was het leeg. Wij die chauffeur stoppen en vragen of we mee mochten rijden. Gelukkig mocht dat voor een prikkie. Hoppa, wij gingen met z'n alle achterop. Met de wind in m'n haar reden we 's nachts door de straten van Kaapstad. Iedereen was aan het zingen. Ik was een beetje bang dat die wagen niet zo instorten, maar dat maakt het avontuur natuurlijk compleet. Dit was de beste taxirit ever.

Afgelopen weekend was super leuk, vaag en apart. Vrijdagavond ging ik uiteten bij Mama Afrika met mijn huisgenoten. Hier heb ik krokodil en kudo geproefd. De dag erna ging ik lunchen in Pollsmoor Prison. Dat is een van de grootste gevangenissen van Zuid-Afrika en daar zitten geen schatjes. Het is mogelijk om daar te lunchen. Je eten wordt dan gemaakt en je wordt bediend door gevangenen. Bij de ingang gingen moesten we door een slagboom en daar stond een bewaker. Wij met vier meiden zeiden dat we hier wilden lunchen. Het voelde nogal apart om dat daar te zeggen. Hij wees ons gewoon de weg. Geen ID-controle of foulleren of zo. We gingen naar binnen en we zaten in een soort kantine. Het zag er prima uit. Een paar bewakers zaten een beetje te eten en zitten. In de keuken zaten een gevangenen in oranje overallen te spieken wie er in het restaurant zat. Wij waren natuurlijk ook naar hun aan het gluren. We waren de enige gasten daar. Een man genaamd Tony ging ons bedienen. Op het menu stond geen water en brood. Je kon gewoon frietjes, hamburgers en salade bestellen. We vroegen waarom hij hier zat. Hij vertelde dat hij nog maar 1,5 maand te gaan had (van de 3 jaar) en dat hij verboden goederen verkocht heeft. Ik vind het een goede kans dat zij op deze manier alvast kunnen wennen aan een normaal werkritme en dat ze in contact komen met mensen buiten de gevangenis. Voor ons was het een unieke kans om een kleine indruk te krijgen van een Zuid-Afrikaanse gevangenis.

Die avond was het carnival. Prachtige wagens met kleuren, lichten, vrolijke muziek, dansen. Het was super om naar te kijken.

De dag erna, zondag, gingen we naar Mzoli's. Dat is een plek waar je kunt braaien in de Township Gugulethu. Het is op zondagen (naast locals) ook populair onder toeristen/jongeren. Het was een interessante ervaring. We hadden afgesproken met een rasta man genaamt Richie. We kwamen aan en hij zat alleen te wachten op ons in z'n volkswagen busje. We konden meerijden, maar we moesten de auto nog wel even aanduwen. Wij met 4 meiden gingen duwen en hij kreeg het ding met veel lawaai aan. We stapten in en later stapte er ook nog een andere rasta in, genaams Suspect (I know, de namen hier...). Met de muziek véél te hard krosten we richting township. Bij Mzoli's moet je normaal heel lang wachten omdat het zo druk is op zondag. Na 4 uur krijg je je eten. Wij gingen lam, shakalaka en pap halen bij de afhaal en aten het daar op. Er wordt vlees gegeten, alcohol gezopen, muziek gedraaid en gedanst. Het was gezellig. Op een gegeven moment ging ik met een groepje Afrikaanse meiden dansen. Ze gingen me leren hoe ik Afrikaans moet dansen. Dus, bereid je maar voor allemaal, op mijn Afrikaanse danskunsten als ik thuiskom. Daarna gingen we nog even verder braaien op een andere plek waar alleen maar donkere mensen waren. 's Avonds had ik behoefte aan wat groenten na al dat vlees. En ik was kapot en viel als een blok in slaap.

Op stage gaat het steeds beter. Na een oriëntatiefase van een paar weken, begin ik echt een vaste structuur en taken te krijgen. Ik voel me op mijn gemak.

• 18 Maart 2014 - 19:09

Kirsten:

Leuk om weer wat te lezen Yvetje! Hou je taai en nog heel veel plezier X

• 18 Maart 2014 - 19:55

Ans En Ger Drissen:

Hoi Yvette, wat weer een spannende verhalen, van jou zo beleven wij het wel een beetje mee, met jou, meid wat een ervaring, wij krijgen allemaal leuke berichten , jij in Kaapstad, Baz zit op dit moment in Hongkong, daarna in China, die heeft het ook super naar zijn zin , wij trouwens ook in ons stekkie in ZAERUM, groetjes en we wensen je het allerbeste ENJOY GER en Ans

• 18 Maart 2014 - 20:57

Mirjam:

Haa Yvette,

Ik verheug me al op jou dansjes!
    xx Mirjam

• 18 Maart 2014 - 22:22

Hay En Jes:

Ha Yvette,
    Omdat Hay en ik straks( vannacht om half 2!) worden opgehaald om naar Senegal te gaan,heb ik dus nog volop tijd om jouw belevenissen te lezen.
    Weer een leuk verhaal om te lezen. En.. hoe vond je de krokodil smaken? lijkt een beetje op kip he, tenminste dat vonden wij, maar alleen het idee al dat je dat gegeten hebt klinkt al spannend.
    Fijn dat je stage nu een beetje begint te lopen,daar ben je tenslotte ook voor gegaan.
    Wat vliegt de tijd ,je bent alweer bijna 2 maanden op avontuur,en voordat je het weet komen pap,mam Noud en Kaya op bezoek. Is geweldig om hun te laten zien hoe je daar woont en werkt.,en hoe mooi Afrika is!
    Het is wel prettig dat je met Hollandse meiden uitstapjes maakt,is misschien ook wel net zo veilig!. Zal wel spannend zijn geweest om in de bajes te eten,en heel apart om dat mee te maken.Zo word je bagage al aardig vol.
    Yvette,geniet van alles wat je nog gaat zien.
    Tot een volgend avontuur maar weer. Groetjes Jes en Hay

• 19 Maart 2014 - 21:36

Guusje:

Ha nicht! Wauw, wat een verhaal weer! En wat een lef.. 'effe' in de bajes lunchen. De foto's die af en toe voorbij komen op facebook zijn ook echt jaloersmakend!
    Fijn dat je nu je plekje op stage begint te vinden: Zo blijven de serieuze zaken gelukkig ook leuk!

Blijf genieten daar, dan wachten wij in de tussentijd weer naar een verhaal over je volgende avonturen!
    Liefs Stef en Guusje

• 26 Maart 2014 - 20:35

Jan En Thea:

Ha Yvette,

Wat leuk die verhalen die je schrijft en ook spannend allemaal.
    Het zal is wel een avontuur wat je zoal meemaakt.
    En ook fijn dat het met stage goed gaat.
    De tijd vliegt voorbij en je maakt van alles mee en zo vergeet je de tijd omdat het voor jouw misschien wel snel gaat allemaal.
    En erg leuk dat je met Nederlandse meiden kunt uitgaan en de buurt kunt verkennen het is toch ook veel leuker als je contacten en gezelschap hebt daar in Kaapstad.
    We wensen je alvast heel veel plezier als je familie daar op vakantie komt zal zeker heel leuk zijn voor jouw, maar misschien ook wel een beetje moeilijk als ze dan weer gaan.
    Hier gaat alles zijn gangetje we zijn van alles aan het opknappen in huis achterstallig onderhoud.
    Nauw Yvette we wensen je nog een heel mooie tijd in Kaapstad en geniet er van.
    veel plezier van je Peetoompje Jan en Thea